-
AA
+

Biuletyn informacji publicznej

BIP

Aktualności 

data publikacji: 02-01-2019 | 13:18
data ostatniej modyfikacji: 02-01-2019 | 13:18
wytworzył: Tomasz Zdrowowicz
««« powrót
PKP PLK zmienia praktykę 02 stycznia 2019

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie PKP PLK we wrześniu 2017 r. Wątpliwości urzędu wzbudziły postanowienia które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Dotyczy ona zasad dopuszczania do stosowania produktów i technologii kolejowych, takich jak szyny, podkłady czy sieć trakcyjna. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować produktów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej.

UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej PKP PLK w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest poddany procedurze. Zdaniem UOKiK niedozwolone mogło być również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku badań eksploatacyjnych, w tym szkody powstałe u osób trzecich.

Ponadto urząd uznał, że konkurencję mogło również ograniczać postanowienie procedury SMS-PW-17, które powoduje jej zawieszenie, jeżeli dostawca wystąpi z skargami lub roszczeniami. Urząd uznał, że postanowienie to mogło zniechęcać dostawców do występowania ze skargami i roszczeniami wobec PKP PLK. Rozpatrzenie takich skarg i wniosków, zwłaszcza jeżeli miałoby to miejsce na drodze sądowej, mogłoby bowiem zająć nawet kilka lat. W tym czasie dostawca byłby więc w praktyce pozbawiony możliwości sprzedaży swoich produktów.

- PKP PLK zarządza prawie wszystkimi liniami kolejowym w Polsce.  Spółki, które posiadają tak znaczącą pozycję na danym rynku nie mogą wykorzystywać jej na niekorzyść swoich kontrahentów. Uznaliśmy, że działania PKP PLK mogły stanowić naruszenie konkurencji. Cieszy fakt, że spółka w trakcie postępowania zobowiązała się do zmiany swoich praktyk. Dzięki temu możliwe będzie szybkie wyeliminowanie działań utrudniających działalność dostawców produktów i technologii kolejowych – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Zgodnie ze złożonym zobowiązaniem PKP PLK w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji wykreśli z procedury SMS-PW-17 postanowienie dotyczące jej zawieszenia w przypadku skarg lub roszczeń. Spółka nie będzie również stosowała tej praktyki w przyszłości. W przypadku dwóch pozostałych zakwestionowanych postanowień przedsiębiorca zobowiązał się, że nie będzie stosował ich w dokumentach dotyczących zasad dopuszczania produktów i technologii na swoich liniach kolejowych.

Spółka będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

Liczba odwiedzin: 180125
Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.